Nederlandse Molendatabase
Ede, Gelderland
Database nr. 204
Inventaris nr. GL059
Ten-Bruggencatenr. 01789 bis
Naam De Keetmolen
Bouwjaar 1858; een deel van de gemetselde onderbouw is veel ouder.
Type Beltmolen
Kenmerken Achtkante stenen molen
Functie Korenmolen
Ligging Stationsweg 118
6711 PZ Ede
Rijksdriehoek X: 174435 Y: 449086
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Gemeente Ede
Kadaster Gemeente Ede, sectie D, nr. 3831
Monumentennummer 14468
Landsch. waarde Gering; de molen staat erg ingegroeid
Eigenaar Gemeente Ede
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Bestemming Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
Molenaar Nico Vos
Telefoon 0318-413060
Bezoekmogelijkheid Woensdag 11.00 tot 17.00 uur en op afspraak.

© Foto: Piet Glasbergen (28-3-2014).
Constructie
Romp Stenen achtkant, tot ca. 2 m. boven de belt licht en daarboven sterk conisch gemetseld
Kap Gedekt met riet
Vlucht 24,00 m.
Wiekenvorm Oud-Hollands
Wiekverbeteringen Hoewel oudere foto's suggereren dat er ooit het systeem-Dekker op deze molen heeft gezeten, gezien de enkele tussenzoomlat en de merkwaardige breedte van het hekwerk, lijkt dit niet waar. Vermoedelijk heeft deze molen nooit een wiekverbetering ondergaan, maar is enige tijd uitgerust geweest met een ophekking met ultra-smalle windborden (die waarschijnlijk geen enkele trekkracht hadden).
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Buurma0069binnen19761977aanw.24.00 m.
klik voor meer info Buurma0070buiten19761977aanw.24.00 m.
klik voor meer info Franseng.n.binnen192219221975?25.00 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info De Prins van Oranje14791896?aanw.04.90 m.
Kruiwerk Engels met 36 rollen; kruihaspel
Vang Vlaamse blokvang; vangbalk met haak; vangstok; pal
Inrichting Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; steenkraan; sleepluiwerk
Overbrengingen Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 99 kammen
Steenschijflopen 28 en 30 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,24 en 1 : 5,82
Versiering
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'Anno' '1750' en daaronder 'De Keet'

N.B. De herkomst van het jaartal is niet duidelijk.
Verwijzingen
allemolens.nl zoek op Ten-Bruggencatenummer in allemolens.nl naar aanvullende informatie
Voorganger Keetmolen voorganger, Ede
Geschiedenis
De molen werd in opdracht van de familie Van de Craats gebouwd als stellingmolen met een houten achtkant gedekt met riet. Het exacte bouwjaar van deze molen is niet precies bekend. 1750 wordt wel genoemd en staat ook op de baard, maar of dit juist is...

Op 12 juli 1865 verbrandde de houten bovenbouw door blikseminslag. Bij de herbouw in 1866 werd op de resterende stenen onderbouw een stenen achtkant opgetrokken en werd de belt opgeworpen voor de bediening van het gevlucht. Aldus ontstond een opvallende en eigenlijk tot de dag van vandaag unieke achtkante gemetselde molen.

De familie Van de Craats was ook eigenaar van de Doesburger molen (halverwege Ede en Lunteren) en de Concordia (in het centrum van Ede). De molenaars van de drie molens waren werknemers in dienst van de familie.

In het najaar van 1944 hebben in deze molen acht Engelse soldaten na de Slag om Arnhem een tijdje ondergedoken gezeten.

In de jaren '50 kwam een einde aan het maalbedrijf en raakte de molen langzaam maar zeker in verval. Ondertussen verboste de omgeving grotendeels.
In augustus 1971 kwam de molen in eigendom van de gemeente Ede en werd vervolgens, op initiatief van de Junior Kamer, in 1977 gerestaureerd en is sindsdien geregeld in werking.

Opmerkelijk is, dat de buitenroede vóór de restauratie nog steeds van hout was; de binnenroede is vermoedelijk een Fransen geweest.

Eigenaren van deze molen:
  • C. v.d. Craats Jansz. (1860 - 1884)
  • J.D. v.d. Craats (1884 - 1899)
  • J.W. v.d. Craats (1899 - 1910)
  • J.W. en H. v.d. Craats (1910 - 1948)
  • H. v.d. Craats (1948 - 1950)
  • fa. v.d. Craats C.V. (1950 - 1971)
  • Gemeente Ede (1971 - heden).
Aanvullingen
Over de naam:
De naam van de molen is ontstaan tijdens de aanleg van de naast gelegen spoorlijnen Arnhem - Utrecht en Ede - Barneveld. Nabij de molen stond toen een keet, die gebruikt werd door de arbeiders die daarbij werkzaam waren. Het was gebruikelijk in die tijd dat spoorwegmaatschappijen keten in gebruik namen als voorlopig stationsgebouw. In 1878 werd een nieuw eilandstation in gebruik genomen.
Uniek aan deze molen:
De enige historische molen in Nederland met een achtkante stenen bovenbouw
Overige foto's

© Foto: Donald Vandenbulcke (19-7-2005).

© Foto's: Piet Glasbergen (28-3-2014).

© Foto: Henrik v.d.Weerd (3-4-2013).

© De boog boven de deur was vermoedelijk een raam uit de tijd dat de molen nog stellingmolen was.
Foto: Piet Glasbergen (28-3-2014).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: dinsdag 25 november 2014 | Bezoekmogelijkheid

bovenzijde Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    

zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen De Keetmolen, Ede home vorige pagina