Nederlandse Molendatabase  
Rotterdam-Delfshaven, Zuid-Holland
Database nr. 1102
Inventaris nr. ZH107A
Naam De Distilleerketel
Bouwjaar 1986
Type Stellingmolen
Kenmerken Ronde stenen molen
Functie Korenmolen
Ligging Voorhaven 210
3024 RR Rotterdam
Rijksdriehoek X: 90419 Y: 435599
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Gemeente Rotterdam
Kadaster Gemeente Rotterdam, sectie A, nr. 4308
Monumentennummer g.m.
Landsch. waarde Groot, dominerende functie
Eigenaar Stichting Stadsherstel Historisch Rotterdam
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Bestemming Het malen van graan op professionele basis
Molenaar Karel Streumer en anderen
Telefoon 010-4779181
Bezoekmogelijkheid Woensdag 13.00 - 17.00 uur
Zaterdag 10.00 - 16.00 uur en op afspraak
Meelverkoop

© Foto: Ton Koorevaar (21-5-2009).   
Constructie
Romp Ronde stenen molen
Kap Gedekt met gepotdekselde delen
Vlucht 27,40 / 27,50 m.
Wiekenvorm Binnenroede systeem Fauel met remkleppen; buitenroede Oudhollands
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Derckx0516buiten19861986aanw.27.50 m.
klik voor meer info Derckx0517binnen19861986aanw.27.40 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Gieterij Hardinxveld000319851986aanw.-
Kruiwerk Engels; kruihaspel
Inrichting Twee koppel maalstenen; sleepluiwerk
Overbrengingen Bovenwiel 60 kammen
Bovenschijfloop 31 staven
Spoorwiel 96 kammen
Steenschijfloop I 28 staven; II 31 staven
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,64 / 1 : 5,99
Hoogte van de stelling: 10,00 m.
Molenmaker Fa. Verbij, Hoogmade (1986)
Versiering
Eenvoudige baard, groen geverfd, wit afgebiesd, met de jaartallen '1727' en '1940' en daaronder de tekst:
"Multuorum Civium Opera Resurexi
Ao Di MCMLXXXVI"

Hetgeen neerkomt op: "Door het werk van vele burgers herboren in het jaar onzes Heren 1986"
Verwijzingen
Eigen website De Distilleerketel
Ten-Bruggencatenr. 12588
allemolens.nl zoek op Ten-Bruggencatenummer in allemolens.nl naar aanvullende informatie
Voorganger De Distilleerketel (1e)/ Pelgrimmolen, Delfshaven
Geschiedenis
De bedrijvigheid in Delfshaven in de achttiende en het begin van de negentiende eeuw was groot. Vanaf zeventienhonderd groeide het aantal korenwijnstokerijen sterk. In 1856 was hun aantal uitgebreid tot eenendertig stokerijen en zeven mouterijen. De grondstof voor deze industrie - mout - werd gemalen in ter plekke gebouwde molens. Aan de stadsranden van Delfshaven verschenen in de loop van de tijd acht molens, waarvan de meeste moutmolens waren.
De eerste "Distilleerketel" werd in 1727 gebouwd. Op 25 juli 1899 verbrandde deze. De molen werd herbouwd en bleef in bedrijf tot 1922. Toen werd hij stopgezet en de molen raakte in verval. In 1938 werd "De Distilleerketel" onttakeld, in de meidagen van 1940 werd hij bij gevechten tussen Nederlandse en Duitse troepen in brand geschoten. Sedertdien stond er in feite slechts een lege romp.

Maar de tijd was met deze molen: historisch Delfshaven zou niet "echt" zijn zonder molen en dus werd besloten, "De Distilleerketel" te restaureren. Dat besluit - eind jaren 1980 - had nogal wat voeten in aarde en het werd zogezegd op het uiterste nippertje genomen. De romp was ondertussen al half afgebroken... Desondanks werd besloten dat het herstel doorgang zou vinden en pas toen bleek, dat inmiddels pal naast de molen nieuwe flatwoningen waren verrezen. Deze stonden dermate dicht bij de oude romp dat er, zou men deze heropbouwen, geen plaats zou zijn voor de molenbalie.
Dit bestuurlijk en burgerlijk geklungel was geen reden om de herbouw af te blazen, integendeel: men besloot, de oude romp dan maar geheel af te breken en 11 meter verder te herbouwen...

De nieuwe molen werd meteen een flinke meter hoger opgetrokken; de grondcirkel van de molen bleef hetzelfde; de tapsheid van de romp ook, en dus werd de iets hoger gemetselde molen opvallend slank. Omdat de bovenas door dit alles een meter hoger kwam te liggen, kon ook de vlucht aanzienlijk groter worden.

In november 2004 is de ophekking van de buitenroede geheel vernieuwd. Opstand en breedte van de borden en ook de zeeg werden hierbij sterk verbeterd, zodat er met de molen beter kon worden gemalen. Ook zijn er (streekeigen!) zeilrails aangebracht en de klampen verder uit elkaar geplaatst.

Eind 2007 werden fokken met remkleppen op de binnenroede aangebracht. De kleppen kunnen via de doorboorde as worden bediend. Verder is de kap van EPDM voorzien en een grote schilderbeurt uitgevoerd.

© Foto's: Ton Koorevaar (21-5-2009).

© Foto's: Ton Koorevaar (21-5-2009).

© Foto: Rob Pols (27-7-2013).

© Foto: Rob Pols (27-7-2013).

© Foto: A.C. Rottier (ca. 1970).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: vrijdag 20 september 2013 | Foto

bovenzijde Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    

zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen De Distilleerketel, Rotterdam-Delfshaven home vorige pagina