Nederlandse Molendatabase  
Lisse, Zuid-Holland
Database nr. 1046
Inventaris nr. ZH002
Naam Lageveensemolen
Bouwjaar 1890
Type Wipmolen
Kenmerken Wipmolen
Functie Poldermolen
Ligging Aan de oostzijde van de Trekvaart en de spoorlijn Leiden-Haarlem
Rijksdriehoek X: 96170 Y: 475508
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Gemeente Lisse
Kadaster Gemeente Lisse, sectie A, nr. 1272
Monumentennummer 25903
Landsch. waarde Groot maar wordt uit richtingen tussen NNO en Z (over O) beperkt door beplantingen
Eigenaar Rijnlandse Molenstichting
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Bestemming Bemalen van de Lageveense polder, thans op vrijwillige basis
Molenaar Rintje Jellema / Jan Pieter Molenaar
Telefoon 0172 - 506226
Bezoekmogelijkheid Op afspraak
N.B. Deze molen is voor niet-ingewijden vrijwel onbereikbaar (zie 'Geschiedenis')

© Foto: A. Hoogduin.   
Constructie
Romp Gedekt met gepotdekselde planken
Kap Bovenhuis rood geverfd; wit afgebiesd; kap gedekt met dakleer
Vlucht 18,40 m.
Wiekenvorm Systeem Fauel op beide roeden
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Straathof0048binnen19901990aanw.18.40 m.
klik voor meer info Bremer0054buiten19611961?aanw.18.40 m.
klik voor meer info Pot2034buiten19061906?196118.33 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Schretlen & Co, D.A.019118761890aanw.03.55 m.
Kruiwerk Zetelkruiwerk; kruirad
Vang Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; vangstok
Inrichting Gesloten ijzeren scheprad buiten de molen, Ø 4,04 m., breedte 0,28 m.
Overbrengingen Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 22 staven, steek 13,0 cm.
Onderschijfloop 17 staven
Onderwiel 60 kammen, steek 13,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1,58 : 1
Molenmaker Fa. Melman, Warmond (1890)
Verwijzingen
Ten-Bruggencatenr. 01043
allemolens.nl zoek op Ten-Bruggencatenummer in allemolens.nl naar aanvullende informatie
Voorganger Lageveense polder, Lageveensemolen voorganger, Lisse
Geschiedenis
De Lageveense molen is een wipmolen uit 1890. In 1842 werd bij de aanleg van de spoorlijn Haarlem-Den Haag de voorganger van de huidige molen enige tientallen meters verplaatst. Veel eerder was deze molen ook al verplaatst, namelijk in 1657, bij de aanleg van de trekvaart tussen Haarlem en Leiden.

In 1890 brandde de molen af en werd direct herbouwd door de fa. Melman te Warmond.

De molen bemaalde tot 1990 als hoofdbemaling deze polder (ca. 190 ha.; opvoerhoogte 0,50 m.).

Deze molen staat vlakbij de spoorlijn Haarlem-Leiden en enige kilometers van een verharde weg. De enige toegang is via een flinke wandeling door de polder.
Aanvullingen
Over de naam:
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
Trivia:
Wijlen Leo Cozijn, woonachtig naast de Hoogeveense molen (aan de andere zijde van de Leidsevaart) was lange tijd ook molenaar van deze molen. Hij had ook officiële toestemming van de NS om de spoorbaan te voet te mogen oversteken. Toen de Lageveense molen in 1990 buiten bedrijf kwam werd deze toestemming meteen ingetrokken!
Literatuurverwijzingen:
Andries Veloo, 'Jan Pieter molenaar van de Lageveense molen', in: Molenwereld 149 (2011) 229 - 232

© Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).

© Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).

© Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).

© Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: maandag 20 mei 2013 | Foto

bovenzijde Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    

zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen Lageveensemolen, Lisse home vorige pagina