Nederlandse Molendatabase
Lisse, Zuid-Holland

Lageveensemolen

1046
Lageveensemolen
1890
Wipmolen
Wipmolen
Poldermolen
Aan de oostzijde van de Trekvaart en de spoorlijn Leiden-Haarlem
X: 96170 Y: 475508
N 52.264451 O 4.525419
toon op Google Maps
toon in Google Streetview
Lisse
Gemeente Lisse, sectie A, nr. 1272
Rijnlandse Molenstichting
Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Wetenswaardigheden')
Bemalen van de Lageveense polder, thans op vrijwillige basis
R. Potter
Bezichtigen is hier weinig zinvol: de molen draait momenteel (2016) niet en is bovendien voor niet-ingewijden vrijwel onbereikbaar (zie 'Geschiedenis')
Groot maar wordt uit richtingen tussen NNO en Z (over O) beperkt door beplantingen
ZH002
01043
25903

Molenmakersbedrijf Molema, Heiligerlee

Lageveensemolen

Constructie

Constructie

Gedekt met gepotdekselde planken
Bovenhuis rood geverfd; wit afgebiesd; kap gedekt met dakleer
18,40 m.
Systeem Fauël op beide roeden
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Pos. bouw Jaar Steek Positie Verdw. Lengte
klik voor meer info Straathof 0284 buiten 2016 nog niet buiten 18.40
klik voor meer info Straathof 0048 binnen 1990 1990 binnen aanw. 18.40
klik voor meer info Bremer 0054 buiten 1961 1961? buiten aanw. 18.40
klik voor meer info Pot 2034 buiten 1906 1906? buiten 1961 18.33
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Schretlen & Co, D.A. 0191 1876 1890 aanw. 03.55
Zetelkruiwerk; kruirad
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; vangstok
Gesloten ijzeren scheprad buiten de molen, Ø 4,04 m., breedte 0,28 m.
Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 22 staven, steek 13,0 cm.
Onderschijfloop 17 staven
Onderwiel 60 kammen, steek 13,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1,58 : 1
Fa. Melman, Warmond (1890)

Lageveensemolen

Lageveensemolen

Verwijzingen

Lageveensemolen

Geschiedenis

Geschiedenis

De Lageveense molen is een wipmolen uit 1890. Zijn voorganger brandde op 27 juli 1890 af, naar wordt aangenomen door een vonk van een langsrijdende locomotief. Er volgde meteen herbouw door de fa. Melman uit Warmond.
In 1842 was die voorganger vanwege de aanleg van de spoorlijn Haarlem-Den Haag al enige tientallen meters verplaatst. Nog veel eerder, namelijk in 1657, is die molen ook verplaatst, namelijk vanwege de aanleg van de trekvaart tussen Haarlem en Leiden.

De molen bemaalde tot 1990 als hoofdbemaling deze polder (ca. 190 ha.; opvoerhoogte 0,50 m.).

Deze molen staat vlakbij de spoorlijn Haarlem-Leiden en enige kilometers van een verharde weg. De enige toegang is via een flinke wandeling door de polder.
Toen de molen nog in bedrijf was, was dit anders geregeld: Leo Cozijn, woonachtig naast de Hoogeveense molen (aan de andere zijde van de Leidsevaart) was lange tijd ook molenaar van de Lageveense en had officiële toestemming van de NS om de spoorbaan te voet te mogen oversteken. Toen de molen in 1990 buiten bedrijf kwam werd deze toestemming meteen ingetrokken!

Lageveensemolen

Aanvullingen

Aanvullingen


Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.

In 2015 is na onderzoek vastgesteld dat de buitenroede vervangen moet worden. Een nieuwe roede is in het voorjaar van 2016 geleverd maar nog niet gestoken.

Andries Veloo, 'Jan Pieter molenaar van de Lageveense molen', in: Molenwereld 149 (2011) 229 - 232

Lageveensemolen

Aanvullende foto's
Lageveensemolen, Lisse, Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).
© Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).
Lageveensemolen, Lisse, Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).
© Foto's: Ton Koorevaar (29-9-2009).
Lageveensemolen, Lisse, Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).
© Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).
Lageveensemolen, Lisse, Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).
© Foto: Piet Glasbergen (19-4-2013).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: donderdag 7 april 2016 | Bedrijfsvaardigheid Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen Lageveensemolen, Lisse home vorige pagina