Molen De Onderneming / Molen van Spikman, Frederiksoord

Frederiksoord, Drenthe
v

korte karakteristiek

naam
De Onderneming / Molen van Spikman
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02758
oude dbnr.
V643
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 02758 De Onderneming / Molen van Spikman (Frederiksoord)
Foto coll DVM

locatie

plaats
Frederiksoord
plaatsaanduiding
Aan de weg naar Havelte, naast de tuinbouwschool
gemeente
Westerveld, Drenthe
geo positie
X: 208893, Y: 539526
N: 52.84025, O: 6.18704

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
verbrand
geschiedenis

1856: De kolonie Frederiksoord beschikte over een eigen molen, gebouwd in 1856. Na jaren van nalatig onderhoud stond de molen er in 1939 nog met een houten as en roeden er slecht voor. De burgemeester van Vledder startte een inzamelingsactie en de molen werd gerestaureerd door molenmaker Bremer en stond de molen er weer keurig bij. 
De as werd vervangen door een as uit Schuilenburg, zo ook een roede en een bovenwiel. Een vernietigende brand op 2 november 1947 maakte echter duidelijk dat alle moeite voor niets was geweest.
De laatste molenaar was J. Spikman.

...deze molen is ten doode gedoemd, indien niet de helpende hand wordt geboden dezen te restaureeren. Volgens ingewonnen advies van de Hollandsche Molen, is een bedrag van F 800,-- noodig om den molen wederom aan zijn oorspronkelijke bestemming, n.l. windmolen.
Informatie van A.R. Mimpen, 14 februari 2016

Volgens de boeken van Wouda, zeilmaker te Meppel huurde de molen de zeilen van 1875 tot 1943, er werden echter 2 maten zeilen gehuurd, 75 en 74 voet, dit verschillende maten kunnen betrekking hebben op veranderingen aan het gevlucht of verbeteringen van foutief opgemeten lengten.
Ook is het niet uitgesloten dat molenaars grotere of kleinere zeilen wilden gebruiken. Waarschijnlijk is hier in Drenthe gebruik gemaakt van de Amsterdamse voet, deze is ruim 28 cm. andere maten zijn de Utrechtse stadsvoet (26,8 cm). De Friesche koningsvoet(32,6 cm), de latere Friese of Deventer houtvoet (29,5 cm)
er werden echter geen zeilen gehuurd in 1938

De bovenas en de roeden van de Schuilenburgermolen werden hergebruikt voor deze molen.

aanvullingen

trivia

Topografischekaart 1954 kaartnummer 16E

*Blijkens een scherpe oude foto in het archief van De Hollandsche Molen heette de molen De Onderneming, hetgeen op de baard stond.

Informatie van D. Bunskoeke, 11 mei 2007

foto's

foto's