Molen Wijnen, Eersel

Eersel, Noord-Brabant
v

korte karakteristiek

naam
Molen Wijnen
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02510
oude dbnr.
V817
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 02510 Molen Wijnen (Eersel)

Ansichtkaart, serie 43 nr 3, coll. DVM

locatie

plaats
Eersel
plaatsaanduiding
gemeente
Eersel, Noord-Brabant
plaats(en) voorheen
buurtschap Postakker
streek
De Kempen
geo positie
X: 150000, Y: 374665
N: 51.36116, O: 5.31541

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
ronde bovenkruier
plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
van Bussel stroomlijnwieken
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
verbrand
geschiedenis

In de buurtschap Postakker stond een bergmolen met een vrij hoge kap.

-----

Op 01-09-1888 berichtte De Zuid-Willemsvaart het volgende:

Donderdag had te Eersel een kind het ongeluk tusschen de wieken van een molen te geraken, waarna het zwaar gekneusd er onder uit werd gehaald en aan de gevolgen overleden is.

Ingezonden door Caroline Schaeffer, 20 mei 2021

-----

Tijdens een zware storm op 14 november 1940 sloeg de molen op hol en werd daardoor ernstig beschadigd door brand. De gietijzeren as was hierdoor gebroken. De molen werd daarna niet meer hersteld.
Het graan is bij die ramp door Duitse militairen uit de molen gehaald.
(mededelingen in 1995 gedaan door Coppens in Eersel)

Bij de molen stond toen (1940) al een 25 PK ruwoliemotor.
Deze langzaamlopende robuuste motoren van Brabantse makelij (ca 250 omw./min.) trof men in de jaren twintig en dertig veelvuldig aan in Brabantse molens voor de aandrijving bij windstil weer.

De vorm van de kap laat ruimte aan de veronderstelling dat deze molen een zetelkap had (zoals de molen op de Rijt in Luyksgestel, die aan de Koningsstraat in Lommel en de Toremansmolen in Arendonk).
Het vangtouw kwam achter uit de kap; een Antwerpse gewoonte (de as van de vangtrommel ligt niet evenwijdig aan het voeghout, maar staat haaks daarop).
De roeden van de molen werden na de storm, gebruikt in een loods, die nu in gebruik is bij de speciaalzaak 'de run' voor tuin en dier.

De laatste molenaar was Harrie Wijnen.
Harrie Wijnen heeft ook in Luyksgestel en Venbergen gewerkt.
De eigenaar van die laatste molen had hem toegezegd dat hij de molen kon kopen zodra hij er vijf jaar gewerkt had.
Hij vond het water echter te gevaarlijk voor zijn kinderen en daarom kocht hij de molen van Eersel.
Twee gebroeders Verbruggen (uit St. Hubert) hebben als knecht bij Wijnen gewerkt. Coppens, die een dochter van Wijnen huwde, was afkomstig van Helvoirt.
Hij nam de maalderij over in 1945. De maalderij werkte aanvankelijk met een te kleine dieselmotor, die tenslotte uit elkaar vloog.
Er werd toen in Giessendam een 25 PK Deutz motor gekocht.

Misschien werden bij de bouw van deze molen de bouwmaterialen gebruikt, die een jaar tevoren al gereed lagen in Duizel en bedoeld waren voor de molen van Rooyakkers aldaar

Informatie deels van Nico Jurgens

aanvullingen

trivia

De molen werd in 1850 gebouwd als opvolger van de standerdmolen bij Schadewijk(Schayk), die naar Strijp (Eindhoven) verplaatst was.

foto's

foto's