Molen Polder Kamperveen, deel Het Buitenland, molen van Van der Pol, Kamperveen

Kamperveen, Overijssel
v

korte karakteristiek

naam
Polder Kamperveen, deel Het Buitenland, molen van Van der Pol
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01250
oude dbnr.
V2632
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 01250 Polder Kamperveen, deel Het Buitenland, molen van Van der Pol (Kamperveen)
1. De molen met het motorgemaal rond 1937

locatie

plaats
Kamperveen
plaatsaanduiding
Noordwendigedijk 12
gemeente
Kampen, Overijssel
geo positie
X: 189326, Y: 504009
N: 52.52267, O: 5.89297

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting
Scheprad
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
ca. 27-28 m ?
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
herbouwd
verdwenen
gesloopt
geschiedenis
Standplaats: in het Kamperveen even buiten de stad. De polder werd bemalen door twee molens. De molens waren afkomstig uit Zuid-Holland, waar zij behoorden tot de boezemmolens van de Zederikboezem te Ameide-Sluis. Deze waren daar als overbodig voor afbraak verkocht.

De molens werden ruim 100 jaar de na bouw overbodig, omdat er een elektrisch gemaal ter vervanging van zowel de molens als beide motorgemalen was gebouwd. Ze werden in 1939 gesloopt.

Bron: onbekend.
-----

Op de baard stond "herbouwd 1832".
Kort voor de Tweede Wereldoorlog werd een molen gesloopt, de andere verbrandde door blikseminslag.
Bron: archief Ten Bruggencate.

aanvullingen

trivia
Bij foto 1:
De molen in 1937 (?) gezien uit het westen, met ernaast het uit 1915-1916 daterende motorgemaal. Zo te zien was de molen al buiten bedrijf: de zeilen en windborden ontbreken. Links buiten beeld ligt de nieuwe zuidelijke dijk van de nog in uitvoering zijnde bypass van de IJssel. Rechts buiten beeld staat het nieuwe elektrische gemaal, waarvan de eerste steen werd gelegd op 19 september 1936. Op de voorgrond is het naar links stromende uitgeslagen water zichtbaar. Op de fundering van het motorgemaal staat tegenwoordig de voormalige machinistenwoning uit ca. 1936 (?).

Bij foto 2:
Links van de onttakelde molen ligt de uitwateringssluis, waardoor bij lage buitenwaterstanden (voorheen de Zuiderzee) kon worden geloosd.
Gerrit Keunen, 27 april 2018.