Molen De Distilleerketel (1e)/ Pelgrimmolen, Rotterdam, stadsdeel Delfshaven

Rotterdam, stadsdeel Delfshaven, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
De Distilleerketel (1e)/ Pelgrimmolen
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
moutmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01170
oude dbnr.
V1607
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 01170 De Distilleerketel (1e)/ Pelgrimmolen (Rotterdam, stadsdeel Delfshaven)
Foto: L. Sonneveld, opname vóór 1938

locatie

plaats
Rotterdam, stadsdeel Delfshaven
plaatsaanduiding
Middenhoofd
gemeente
Rotterdam, Zuid-Holland
streek
Rotterdam en omstreken
kadastrale aanduiding 1811-1832
Delfshaven A (1) 494 Hugo van der Plas, brander, en Consorten
geo positie
X: 90422, Y: 435616
N: 51.90530, O: 4.44879

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
ronde bovenkruier
versieringen

Boven de ingang bevond zich een gevelsteen met de afbeelding van een distilleerketel.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
1899 verbrand, 1902 hersteld
verdwenen
1938 onttakeld 1940 verwoest 1984 restant afgebroken
geschiedenis

De Distilleerketel

Op verkregen consent 11 april 1727 is door Ary Somwijle, Leendert Edelman en Nicolaas Nobel ten dienste van de branderijen, alsmede van diegeene die verder nog aangelegt zullen worden, gebouwt een steenen moutmolen op het Middelhoofd, op stadsgrond, omtrent van dezelfde breette en hoogte als de moutmolen aan de Schiedamse Dijk.

Nadat de molen op 25 juli 1899 was uitgebrand, werd hij weer in bedrijf genomen in 1902. De molen heeft tot 1922 op windkracht gemalen. Na 1922 is de molen niet meer in gebruik geweest. In 1938 werden de wieken verwijderd vanwege de slechte toestand waarin ze verkeerden.
Tijdens de gevechten om Rotterdam is op 11 mei 1940 de bovenas naar beneden gestort. De peperbus werd in beslag genomen door de Mariniers als een soort vesting. Als gevolg daarvan werd de molen ernstig beschoten en totaal werd vernield.
In 1986 is d.m.v. een restauratie-actie de molen 11 meter verder op de punt weer nieuw opgebouwd.

-----

gelezen in de Leeuwarder Courant, 26 juli 1899
Omstreeks 12 uur 45 min. werd gisterenavond door de politie brand ontdekt in de kap van den molen voor lijnkoeken, meel, graan enz. van den molenaar Homburg aan de Voorhaven 152 bij den Schiemond te Delfshaven. De brand is vermoedelijk door het warmloopen der assen ontstaan. Gister avond werd tot 9 uur gewerkt.
Angstwekkend was het schouwspel. De handspuiten konden het vuur niet bereiken. Later slaagden daarin vier stoomspuiten. Een dichte vonkenregen bruiste tegen den 70 voet hoogen molen op en verspreidde zich in oostelijke richting. Er bestaat gevaar voor het instortten van de ijzeren wieken. De brandweer verhinderde daarom rondom den molen te benaderen. De ontelbare menschenmassa werd voor den dichten vonkenregen hel verlicht, wat een fantastisch schouwspel opleverde. Het gebouw is verzekerd voor f 7500 bij de Utrechtsche Brandwaarborgmij; de voorraad goederen was niet groot. Persoonlijke ongelukken zijn niet te betreuren.

Rotterdamsch Nieuwsblad, 30 oktober 1899
Door Burgemeester en Wethouders is de volgende vergunning verleend aan J. Homburg tot het wederoprichten van den door den brand vernielden wind-korenmolen aan de Voorhaven O.Z. No.172

aanvullingen

trivia

Op de vierde foto: de askop is gemakkelijk te herkennen als van fabrikaat NSBM Fyenoord, in de eigen stad Rotterdam gevestigd. De versterkingsribben lopen vanaf de hals sterk omhoog over het ashuis van de binnenroede naar de halfronde uitsteeksels op de rand van het ashuis van de buitenroede. Dat kan alleen maar NSBM Fyenoord zijn!
Martin E. van Doornik, 31 januari 2012

foto's

foto's