Molen Westerkoog / Kleine Koog, Oosthuizen

Oosthuizen, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Westerkoog / Kleine Koog
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01148 a
oude dbnr.
V1234
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 01148 a Westerkoog / Kleine Koog (Oosthuizen)
Foto: n.n.

locatie

plaats
Oosthuizen
plaatsaanduiding
aan de middensloot van de Kleine Koog
gemeente
Edam-Volendam, Noord-Holland
streek
De Zeevang
kadastrale aanduiding 1811-1832
Oosthuizen en Hobreed A (1) 203 De Directie van de trekweg
geo positie
X: 128759, Y: 511180
N: 52.58756, O: 5.00000

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting
Vijzel 1,53 m Ø
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
19,10 m
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1917 geëlektrificeerd ca. 1956 gesloopt
geschiedenis
Deze molen werd gebouwd aan de middensloot van de Kleine Koog, na aanleg van de Zesstedenvaart (= trekvaart Amsterdam-Hoorn) rond 1640. Hij staat nog niet op de kaart van Van Berckenrode uit 1646, hoewel de trekvaart daar al wel op staat. Deze vaart splitste de polder Westerkoog in twee delen, de Kleine Koog (100 ha) en de Groote Koog (Tenbruggencatenummer 01083 b, 189 ha). Als gevolg daarvan waren de zogenaamde Slaperdijk (langs de vaart) en de molen tot 1861 eigendom van de 'Directie van de wegen en vaarten tussen de zes steden', die de trekvaarten aanlegde en onderhield.

Per 4 september 1861 werd het eigendom van de zogenaamde Slaperdijk langs de trekvaart, samen met de molen van de Kleine Koog, door de 'Directie van de wegen en vaarten tussen de Zes Noordhollandsche Steden' overgedragen aan het polderbestuur van de Westerkoog.

In 1917 of 1918 werden houten roeden van de molen van de Kleine Koog hergebruikt in korenmolen De Hoop in de Beets (Tenbruggencatenummer 00244). Toen zal de molen dus zijn geëlektrificeerd.
In 1936 bestond de bemaling uit een draaistroom-elektromotor van 36 pk met centrifugaalpomp, opbrengst 16 m³ per minuut, staande aan de trekvaart.
Door de demping van de trekvaart (in de 1950-er jaren) ten behoeve van de aanleg van de provinciale weg E10 / N247, verloor het gemaal zijn afwatering, en toen werd een nieuw elektrisch gemaaltje gebouwd in de hoek van de Zesstedenvaart en de Uitwatering van Kennemerland (Korssloot). Toen werd de molenromp gesloopt.

Bronnen:
- De zeeweringen en waterschappen van Noordholland, Mr. G. de Vries Azn., 1864.
- De zeeweringen en waterschappen van Noordholland, derde uitgaaf, D. Kooiman, 1936.
- Informatie van Piet Groot, 9 december 2006.

aanvullingen

trivia
Provinciale NH Courant, 2 feb. 1918:
"Notaris W.J. Vogel te Oosthuizen, zal Woensdag 13 Februari 1918, des morgens te 9 uur, op het terrein van den afgebroken molen in de Kleine Koog te Oosthuizen, ten verzoeke van de Gebr. De Boer te Oostzaan, om contant geld, publiek verkoopen:
De afbraak van dien molen en ten deele van den molen in de groote Koog, bestaande uit: een groote partij eiken- en grenen balken, vloer- en zolderdelen, dam-, schoei- en hekpalen, Amerikaansche planken, spruitbalken, molenzeilen, een groote partij dekriet en los stroo, hardsteenen- en ijzeren molenassen, los ijzerwerk, een compleeten vijzelbalk, partij molenaarsgereedschappen, zware touwen, stroppen, blokken, enz., benevens eene groote partij eiken- en grenen brandhout."