Molen Bovenpolder, Kolmolen / Kollemolen / Hoevermolen (2e), Egmond aan den Hoef

Egmond aan den Hoef, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Bovenpolder, Kolmolen / Kollemolen / Hoevermolen (2e)
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01099
oude dbnr.
V3049
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 01099 Bovenpolder, Kolmolen / Kollemolen / Hoevermolen (2e) (Egmond aan den Hoef)
Foto: n.n., tijdens het begin van de bouw van het gemaal

locatie

plaats
Egmond aan den Hoef
plaatsaanduiding
a/d Meerweg, de vroegere weg tussen Egmond a/d Hoef en Alkmaar nabij het tolhuisje.
gemeente
Bergen, Noord-Holland
streek
Egmonder- en Bergermeer
geo positie
X: 106953, Y: 516322
N: 52.63229, O: 4.67751

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting
scheprad Ø 5 m, 27 cm breed (1864)
scheprad Ø 4,64 m, 27 cm breed (1894)
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
binnenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
20 m (1864)<br>19,64 m (1894)
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
gesloopt
geschiedenis
Op een kaart uit 1574 staat op deze plaats een wipmolen aangegeven. Ook op een kaart uit 1641 staat nog een wipmolen aangegeven.

De achtkante molen werd in 1841 voor een bedrag van ƒ 4000,- gebouwd door C. Nat. Op de baard stond ook het jaartal 1841.

Eerste molenaar was Klaas Oukes. Deze overleed in 1844. Toen volgde de benoeming van H. Hopman. Die overleed in 1891 en werd opgevolgd door zijn zoon Klaas Hopman. Na diens overlijden (datum onbekend) werd zijn zoon Hendrik Hopman benoemd, de laatste molenaar.

De molen stond vlak aan de weg (op de foto goed te zien). Als de wieken aan de wegzijde draaiden, durfden paarden er niet langs. Men deed dan een jute zak over het hoofd van het paard zodat deze de wieken niet zag, zo kreeg men paard-en-wagen dan langs de molen zonder dat de molenaar behoefde te stoppen!
(Informatie van Eric Zwijnenberg die dit verhaal ooit hoorde van vroegere polderbewoners).

De naam "Kolmolen" komt al voor in de 1e uitgave van "Zeeweringen en waterschappen in Noord-Holland" van G. de Vries Azn uit 1864. Waar de naam vandaan komt is niet bekend.
In diverse boekjes wordt deze molen toegeschreven aan de Egmondermeer. Dit is beslist onjuist.

Op de foto is te zien dat men links van de molen begonnen is met de bouw van een ruwoliegemaal. Men is met de fundering bezig van het stenen gebouwtje. Het gemaal met 13 pk motor werd op 11 januari 1933 in gebruik genomen. Machinist werd molenaar Hendrik Hopman. Bij zuidenwind was het geplof van de uitlaat bij de 900 m verderop gelegen Wimmenumermolen te horen (bron: Eric Zwijnenberg).

De molen was toen nog aanwezig, men wilde eerst zien of het gemaal wel voldeed. De molen werd in 1936 voor afbraak verkocht voor ƒ 88,10 en gesloopt. De tweelingbroers Jo en Cees Hopman, zoons van molenaar Hendrik Hopman, hielpen als 15-jarige jongens mee bij de sloop.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet de Bovenpolder vanwege brandstofgebrek het water aflopen naar de Bosmolenpolder. In de winter van het laatste oorlogsjaar (1944/'45), toen brandstof uiterst schaars was, heeft de motor op carbolineum gelopen!!! De ruwoliemotor heeft tot ca. 1955 dienst gedaan, toen werd hij vervangen door een elektromotor.

Sinds 1990 watert de Bovenpolder (ca. 98 ha) af op de Egmondermeer en vloeit het water naar het gemaal bij de Bosmolen. Het stenen gebouwtje staat er nog steeds en is in gebruik als schuur/garage.

Bronnen:
- De zeeweringen en waterschappen van Noordholland, Mr. G. de Vries Azn., 1864.
- Informatie van Eric Zwijnenberg, 2005-2008.

aanvullingen

trivia
De Bovenpolder, ca 98 ha

Foto 2:De molen met het vm woonhuis, opname rond 1900.De foto is uit het nalatenschap van K. Blokdijk, grootvader van M. Nicolai.
Informatie van M. Nicolai.

Foto 3: Het gemaal staat nog in de steigers, maar is bijna gereed. 1932.
Foto: collectie Eric Zwijnenberg.

Foto 4: Het gemaal is gereed. Foto tussen 1933 en 1936.
Foto: collectie Eric Zwijnenberg.