Molen Diemermeer / Watergraafsmeer, bovenmolen, Amsterdam

Amsterdam, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Diemermeer / Watergraafsmeer, bovenmolen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00817 a
oude dbnr.
V2732
Meest recente aanpassing
| Bouwjaar
media-bestand
Molen 00817 a Diemermeer / Watergraafsmeer, bovenmolen (Amsterdam)

Tekening: H.W. Koekkoek, augustus 1887
Stadsarchief Gemeente Amsterdam

locatie

plaats
Amsterdam
plaatsaanduiding
gemeente
Amsterdam, Noord-Holland
streek
Amsterdam
kadastrale aanduiding 1811-1832
Watergraafsmeer B (2) 329 De Hoogheemraden van den Watergraafs Meer
geo positie
X: 126005, Y: 485469
N: 52.35636, O: 4.96159

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting

Scheprad
Later schepschijf 4,96 m, 55 cm breed

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
26,22 m
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Pot ✉︎ 2130 binnen 1909 1909 binnen 1920 27,74
Pot ✉︎ 2131 buiten 1909 1909 buiten 1920 27,74
Pot ✉︎ 2032 buiten 1906 1906? buiten 25,20
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1878 onttakeld ca. 1920 gesloopt
geschiedenis

Nadat de Diemermeer in 1628-1629 met zes achtkante schepradmolens was drooggelegd en na de dijkdoorbraak van 1651 door zeven molens, nam men in 1748 proeven met een schijfmolen.
Deze slaagden zo goed dat men voortaan de polder met twee schijfmolens liet bemalen.

7 november 1754: Testament van Daniel Pieterse de Boer en  Catharina van Saagsfelt, beiden wonende in deze molen. 5075, 12913, pagina 396 e.v.

Na een mislukte proef in 1838 met een paardenvijzelmolen, bouwde men in 1845 een nieuwe schijfmolen erbij en paste de andere twee aan waardoor een driehoog malende gang ontstond. 
Op 26 november 1876 besloot het bestuur op stoombemaling over te gaan.
Dit gemaal werd in maart 1878 in gebruik genomen.
Bron: NH Molenboek 1981.